Tas Op En Gaan

Duiken in Panglao

Posted on July 25, 2022  •  8 minutes  • 1627 words

Verhuizen

Na de week waar we niet meer te veel op terug willen blijven kijken, verhuizen we naar een lekkerder plekje. Eigenlijk was het wel “fijn” dat we niet op onze oude plek konden blijven, want op deze manier was het ook echt even een andere week, met veel leuke dingen. Daarbij had de nieuwe plek zitplekjes buiten, een zwembad, een Pooltafel en een barretje. Dit maakte onze laatste 5 nachten hier nog even echt vakantie!

Local dive

Onze tripjes naar buiten werden steeds iets langer en op een van die tripjes naar het strand liepen we een kleine duikschool binnen. We zagen dat zij ook local dives deden. Dit leek ons een uitkomst. In plaats van drie duiken vanaf de boot, wat we via Facebookmessenger van een andere (grotere) duikschool als informatie hadden gekregen, zou dit 1 duik zien die je vanaf de kant doet. Met de boot weg leek ons ook super leuk, maar meer iets voor later de week. We wilde namelijk graag aftasten hoe het duiken zou gaan en hoe we ons daarna zouden voelen. Af en toe zit onze neus nog een beetje dicht en we zijn er nog niet voor de volle 100%, dus één duik en lekker met zijn tweeën leek ons top. En dat was het ook! Wat was het heerlijk en fijn om eindelijk samen te kunnen duiken en te genieten van al het moois onder water. De duikschool paste ook echt bij ons, super leuke en persoonlijke begeleiding waar we na de duik een biertje van het huis kregen en super veel informatie over verschillende materialen die handig zijn als je vaker gaat duiken enzovoort. Wat een heerlijke manier om de eerste fun dive voor Hilde door te brengen! We besloten hier (op woensdag), om met deze school vrijdag op de boot mee te gaan naar Balicasag: Hét eiland waar je hier moet duiken! Het gebied om het eiland is beschermd gebied en je hebt 5 dive sites daar. Daarbij vonden we twee duiken ook weer als muziek in de oren klinken, waardoor je met de lunch weer terug bent en we rustig aan opbouwde. Na twee biertjes zeiden we enthousiast tot vrijdag!

Eiland rond

Bohol is vrij groot, maar wij verblijven op een klein eilandje tegen Bohol aan. We willen even lekker op pad en op verkenning uit! We huren één scooter en Richard rijdt ons lekker rond. We rijden niet naar de meest toeristische attracties, omdat we merken dat we hier weinig behoefte aan hebben. We rijden naar een plek waar je de Sardine run kan zien, wat betekent dat daar een enorme school sardines zitten en je daar dichtbij kan snorkelen. Helaas blijkt dit ook heel toeristisch te zijn, al is het gelukkig niet heel druk. Maar aan de manier hoe alles geregeld is, merken we dat het een populaire plek is. We moeten een gids meenemen het water in… wat natuurlijk puur en alleen om het geld te doen is. En dit moeten we ook gewoon vrolijk per persoon betalen. Alle spullen zijn in verhouding ook vrij prijzig, maar we blijven lekker lang in het water hangen en oefenen nog wat met freediven tussen de sardientjes! Het gaat ons aardig af en de gids is ook onder de indruk… hahahaha, we denken dat die niet vaak mensen begeleid die kunnen zwemmen en dan ook nog eens heel de tijd aan het duiken zijn met hun snorkeltje op. Al met al hebben we genoten van ons snorkelmoment en van het water, sowieso weer gewoon om dingen te ondernemen! Na het snorkelen rijden we lekker het eiland verder rond en stoppen we op de plekken waar we willen. Lekker die vrijheid weer te ervaren en wat meer te zien dan dezelfde straat en onze kamer.

Duiken bij Balicasag

En toen was het tijd voor onze echte duiktocht naar het eiland hier dichtbij. Het is dus een beschermd gebied, wat betekent dat er geen vissers hier mogen vissen en dat er een restrictie staat op de hoeveelheid duikers die daar mogen duiken op een dag. We waren beiden super enthousiast en waren lekker optijd bij de duikschool. Wat volledig onnodig was, omdat onze duikmaster Vernie (waar we eergisteren mee doken) alles al op de grote boot had gebracht voor ons. Dus onze wetsuit, vinnen, boots, BCD en weightbelt. Wat een onrustig gevoel gaf omdat we niks hoefde klaar te maken, maar ook een super relaxt gevoel omdat alles al in orde was.

Voor alles een eerste keer! Er waren 3 groepen die doken met 3 verschillende divemasters. Wij waren weer aan Vernie gekoppeld en we doken met Adam, die wat later bleek bijna 600 duiken erop heeft zitten. Hilde verontschuldigde zich dat het haar 2e fundive was en alleen Open Water had, waardoor we niet dieper mochten dan 18 (stiekem 20) meter. Adam was heel relaxt en die vond het allemaal prima. Na de eerste duik gaf die haar een dik compliment dat je niet zou zeggen dat ze pas net duikt, omdat het er allemaal heel relaxt uitziet! Zo tof om dat te horen als beginnend duiker. Vernie zei dat ook al.. maar als je het blijft horen is het toch wel echt waar blijkt. ;) We hebben heerlijk gedoken en steenvissen, koraalduivels, schildpadden en zelfs twee grote octopussen gezien! Waar we beiden ook echt van kunnen genieten zijn de nudibranches: naaktslakken onderwater. De wat?! Ja, naaktslakken… maar kleurrijker en bijzonderder dan die op het land. Heel gaaf!

Aan het einde van de dag besluiten we met Adam om morgen weer naar het eiland te gaan. Omdat er 5 dive sites zijn, is er nog genoeg te ontdekken en lekker om wat duikervaring op te doen en de ervaring met elkaar te kunnen delen!

Tussen de vissen

Zoals beloofd doen we nog een dagtour en dit keer gaan we met dezelfde boot en met Vernie, maar met alleen Adam en wij twee. Bijna een privé tour! We praten lekker met Adam en doen twee geweldige duiken. Wat fijn om dit met elkaar te beleven en duikervaring op te doen in zo een mooi en kleurrijk gebied. Een en al genieten!!

Met wat biertjes doen we de dag afsluiten en praten we over wat er allemaal met duiken mogelijk is en wat er allemaal op de wereld voor een mooie plekken zijn om te ontdekken. Wat een heerlijke dag!

Birthdayetentje en chilldag

Na deze geweldige en toffe dagen, waren we ook wel weer toe aan ontspanning. Hahaha, maar oprecht waren we weer redelijk gesloopt.. Het virusje of andere ziekteverwekker heeft ons goed te pakken gehad. Maar een dagje zonnen en relaxen bij het zwembad is niet verkeerd! Daarom hadden we ook deze verhuizing gedaan om van deze faciliteiten te genieten. In de middag nam Richard een massage en lieten Hilde een pedi- en manicure doen met een kleurtje op de nagels, omdat dat hier toch nog even een flink stuk scheelt! Na het verwenmomentje maakte we ons klaar voor een heerlijke avond in een relaxt tentje, waar we al heel de tijd wilde gaan eten, in het teken van Hilde haar verjaardag. Eindelijk konden we dat ook vieren… 12 dagen later dan gepland, maar dat maakte de avond niet minder speciaal. We hebben super lang getafeld, met cocktails, hapjes en live muziek. Wat een fijne avond was dat om de verjaardag van Hilde nog te vieren en ook meteen de dagen hier in Panglao mee af te sluiten.

comments powered by Disqus
Instagram

Voor een halfjaar op pad met de backpack en elkaar! We proberen regelmatig een blog te posten op de website, maar op instagram zijn we sneller en meer up to date. Ons ook daar volgen? Druk dan hier op het icoontje!