Tas Op En Gaan

Manu National Park

Posted on March 2, 2022  •  12 minutes  • 2392 words

Manu

De laatste dagen waren in het teken van de Inca ruïnes in de Sacred Valley, waar we het tempo er goed in hadden zitten. Tijdens deze dagen waren we tussendoor ook bezig met het organiseren van onze trip de jungle in. Vanaf onze start in Peru, hadden we tegen elkaar gezegd graag de Amazone in te gaan bij Manu National Park. We hadden gelezen dat dit gebied de meeste biodiversiteit had van Peru en dat sprak ons uiteraard erg aan. We kwamen uiteindelijk laat terug uit Machu Picchu (Aqua Calientes) en hadden 1 dag om van Cusco te genieten. Wat Hilde erg leuk vond van de stad was dat vele plekjes en straten haar nog zeer goed bijstonden en we hebben daardoor ook juist gegeten bij wat favoriete tentjes van Hilde. In de middag hadden we een briefing over de aankomende vier jungle dagen, hier werden we verrast over het feit dat we waarschijnlijk met zijn tweeën deze tour gingen doen. We hoorde welke dieren er allemaal te zien waren en wat voor activiteiten gedaan gingen worden. Man! Wat waren we enthousiast!! Zoveel zin in deze trip, vol goede spanning gingen we slapen en keken we uit naar morgen.

Vier dagen de jungle in

Dag 1

Om 5.45 zouden we opgehaald worden, maar zoals we al eens eerder schreven is tijd hier relatief en werden we 6.10 uiteindelijk opgehaald. Tot onze verbazing zaten er toch twee meisjes in de Jeep waar we mee gingen. Al gauw bleken het super leuke Duitse meisjes te zijn, met hun roots in Peru. Een van de meiden is zelfs geboren in Manu, ze weet alleen niet precies waar, maar voor haar was dit dus een zeer bijzondere trip. De eerste stop was in het geboortedorp van de gids, Darwin. Na het voorstellen en wat informatie was iedereen redelijk stil geweest. Maar hier gingen we met elkaar ontbijten en werden we door Darwin achtergelaten in een restaurant waar we ontbijt konden regelen. Omdat Richard op had lopen scheppen over het Spaans van Hilde, zei Darwin “Jij kan Spaans he, dan ga ik even wat andere dingen regelen en zie ik jullie zo hier!”… Uhm, oeps! Hhaha, maar uiteraard regelde Hilde een ontbijtje voor iedereen. Er werd rijst voorgesteld, op de vraag wat het ontbijt was. Door het zien van Hilde haar vragende hoofd, kwam er al gauw het voorstel dat ze ook broodjes met ei hadden. Ja dat leek ons wel wat, dus doorgegeven hoe iedereen zijn ei wilde en daarnaast graag wat koffie en thee.

We gingen onze reis rustig verder en we stuitte hier op de eerste wegwerkzaamheden… Top! Hier stonden we een uur vast. De eerste, want na deze kwamen we er nog zo een 3 a 4 tegen. Gelukkig niet allemaal met dezelfde lange wachttijd en daarnaast loste Darwin dit met veel positiviteit op! Een keer lunchen (die we bij ons hadden) bij mensen die wel wat warm water voor ons wilde zetten en een keer rustige wandeling over de weg om wild te spotten. En dat lukte goed, we waren al een aantal mooie vogels tegen gekomen, apen en zeer gekleurde vlinders! Darwin had zijn vrouw (de telescoop), ook bij zich. Hij was hier erg trots op en wij erg blij mee, want dit was een super handige tool om de dieren heel mooi en goed van dichtbij te kunnen bekijken. Hij was er ook super goed in om direct zijn vrouw goed neer te zetten en de dieren prima in beeld te zetten. Aan het einde van deze blog zouden we nog een lijstje van dieren neerzetten die we hebben onthouden en opgeschreven hebben. Nog een klein stuk onderweg, waarbij we soms ineens stopte de auto uitsprongen en zochten naar het dier wat we hadden gehoord, waar we het eten langs de weg zagen liggen of die we vanuit de auto al gespot hadden. Redelijk gesloopt kwamen we bij de eerste lodge aan, waar we met een koud biertje en super lekker eten de dag hebben afgesloten.

Dag 2

Na een goede nacht was Richard dit keer aan de beurt om niet lekker te worden, hij heeft dan ook het ontbijt geskipt en het rondje door de tuin om te luisteren naar de verschillende werking van de planten die daar stonden. Gelukkig nam Hilde nog een paar mee naar binnen om een korte uitleg te geven over de planten die zij zeker de moeite vond om te laten zien! We gingen op weg naar de lodge verder in de jungle, met geen warm water en elektriciteit. ;) Onderweg was het idee hetzelfde als op de eerste dag, als we iets hoorde of zagen, stopte we de auto en bekeken we de verschillende dieren. Verder zijn we gestopt bij een Kolibri farm, waar we een ronde hebben gelopen en ook nog een gave spin en een alligator hebben gezien. En niet te vergeten, Richard zijn favoriet: leaf cutter ants. Het laatste stuk was met de boot over de rivier Madre de Dios (moeder van god), voordat we de boot opstapte moesten we nog even laarzen passen… later werd ons pas echt duidelijk waarom we die eigenlijk wel nodig hadden! ;)

In de lodge waren we inmiddels allemaal al goed warm van het hete weer, weer een enorm verschil met het klimaat in Cusco (ongelofelijk hier in Peru, al die verschillende klimaten… want gisteren onderweg door de cloud forest, weer alleen maar regen). Voor de lunch konden we onszelf goed trakteren met een natuurlijke frisse jacuzzi. Fris was die, maar man… wat was het heerlijk om deze “duik” te kunnen nemen. Lunch en aan het einde van de middag gingen we een rondje te voet de jungle in. Dit deden we expres aan het einde van de middag om op die manier met de schemer (en ineens pikken donker) nog door de jungle te lopen en zo ook weer allerlei andere dieren te zien. Zoals bijvoorbeeld de night monkey en verschillende spinachtige.

Dag 3

Optijd weer op, om 5.30 in de boot om de papegaaiachtige klei te zien eten. Dit doen ze om hun snavel goed sterk en krachtig te houden. Heerlijk door de verschillende verrekijkers en de vrouw van Darwin ;), de mooie en kleurrijke papegaaien gezien, onder het genot van een mooie lucht achter ons die steeds meer begon te veranderen. Terug voor het ontbijt en na het ontbijt vertrokken we bijna direct weer naar het meer. We hadden hier allemaal nog geen voorstelling van, maar we gingen eerste een stukje met de boot, daarna te voet (met weer veel verschillende planten waar we informatie over kregen en de nodige vogels onderweg) verder naar het meer. Het meer was inmiddels niet helemaal meer een meer, maar meer een smalle rivier tussen allerlei plantengroei (een beginnend moeras). Hier gingen we doorheen op een bamboe vlot, wat een enorme rust en vredig gevoel gaf. Hier ook weer van alles tegengekomen, waaronder een vogel die een zeer bijzonder geluid maakte! Hhahahaa, waar we vooral erg om hebben gelachen (wat we overigens sowieso heel veel hebben gedaan met de groep!).

Na de uitkijkpost die in dit gebied staat, hadden we de keus. Terug en nog een beetje rondlopen, of Darwin’s way… Nou daar hoefde we allemaal niet heel lang over te twijfelen. Darwin’s way natuurlijk!! Hier werd het dan ook bekend waarom we laarzen moesten dragen. We kwamen in steeds diepere watertjes te staan en steeds dichter begroeide jungle. Heel vet!! Want hierdoor zagen we nog drie verschillende apen en hebben we (zeer waarschijnlijk) een Capibara horen weg rennen. Het was een heel avontuur om op deze manier door de dichtbegroeide jungle te lopen, met letterlijk het water in je laarzen. Het laatste stukje was volledig door de knieën omdat je anders niet onder het begroeide deel door kwam. Hier was Hilde op het laatst een beetje klaar ermee doordat haar heupen niet lekker mee werkte… Maar, wat bleek, dit was het aller laatste stukje en ineens waren we er weer volledig uit. Wat een avontuur en wat hebben we hier van genoten met zijn allen! Darwin’s way was de beste optie die we hadden kunnen kiezen!

Zie hier hoe we natte voeten kregen:

Nadat we terug kwamen en aan het lunchen waren, kwam het ineens met dikke en grote regendruppels uit de hemel zetten. Het afkoelen hoefde niet meer in de jacuzzi, maar een snelle douche en daarna lekker op bed het schouwspel (regen samen met het luidde gedonder) aan gehoord. Het bleef die middag regenen, waardoor we besloten dat het ziplijnen naar morgen verplaatst moest worden. Dus lekker veel gekletst, goed gegeten en weer optijd naar bed.

Dag 4

Deze dag begon om 6.00 uur, voor het ontbijt ziplijnen en abseilen. Materialen aandoen en de jungle in, naar de eerste boom. We moesten eigenlijk langs een wespennest, Hilde liep voorop, maar die had de dag ervoor al aangegeven daar weinig trek in te hebben. De kokkin was de twee dagen geleden voor het eerst wezen ziplijnen en als laatste (van de groep van 4) langs het nest gelopen en 4 keer gestoken achter elkaar. Hilde en de rest hadden hier eigenlijk geen lekker gevoel bij en Darwin houdt gelukkig ook niet van wespen. Daarom toch (na twee keer een soort startsein om te gaan rennen genegeerd te hebben) een andere weg vrij gemaakt met de machete. Vier toffe ziplijnen verder, de ene harder en langer dan de ander, moesten we vanaf een redelijke hoogte naar beneden abseilen. Blijft altijd weer even spannend, maar wat is het toch tof om die adrenaline op te zoeken!

Na het ontbijt gingen we de boot op en was het tijd voor de terug reis naar Cusco. Ook op de terug weg zijn we er nog een paar keer uitgesprongen en hebben we lekker geluncht bij een mooie waterval in de cloud forest. Echt precies toen we klaar waren met eten, kwam het met bakken uit de lucht zetten en rende we de auto in. Rond een uur of 5 kwamen we aan in Cusco waar we een upgrade hadden genomen van ons hotelkamertje, waardoor we een bubbelbad (nu een echte ;)) in onze kamer hadden. Ingecheckt, was (stinkende jungle kleding) weggebracht, gauw wat gegeten in de straat en daarna het bad laten vol lopen met warm water. Waar we na een 30 minuten (Hilde heeft haar biertje, een grote weleens waar, niet eens meer kunnen opdrinken) volledig instortte. Richard doordat hij de afgelopen dagen wat stoeide met zijn buik en daarnaast alle korte nachten en vele indrukken van de afgelopen dagen. Niet gek dat onze lijfjes even goed toe waren aan een goede nacht in een goed bed.

Wildlife

En nu dan een zo volledig mogelijke lijst van de bijzondere dieren die we gezien hebben in het national park. Sommige kan je terugzien op de foto’s, maar veel zijn ook veel te schuw of te snel om vast te kunnen leggen.

Eerste dag:

Tweede dag:

Derde dag:

comments powered by Disqus
Instagram

Voor een halfjaar op pad met de backpack en elkaar! We proberen regelmatig een blog te posten op de website, maar op instagram zijn we sneller en meer up to date. Ons ook daar volgen? Druk dan hier op het icoontje!